Spring naar bijdragen

Waar te beginnen met een Locker


michel1972
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

Ik wil mijn cherokee uit gaan rusten met een locker en later nog 1. Nu heb ik hier al diverse verhalen gevonden over wat voor type lockers er zijn. Ik mis alleen de vraag waar moet je beginnen met het plaatsen van een locker? Moet ik dat achter of voor doen. Ik lees namelijk verschillende verhalen hier over. Ik heb zelf dus een 2WD cherokee die ik alleen in het terrein in 4WD mag zetten. Teves zijn de prijsverschillen behoorlijk groot tussen de diverse lockers. Zal zeer zeker te maken hebben met kwaliteitsverschil maar ik vroeg mij af wat de mensen mij aan raden. Detroit , Ox , ARB of wat anders en waar moet ik beginnen met het plaatsen van de locker. Voor of achteras?

Mvg Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt waarschijnlijk een 'command-trac' tussenbak, want die mag alleen op zachte weg gebruikt worden.

Het prijsverschil zit hem vooral in de bediening, of het ontbreken ervan.

De 'goedkopere' zijn altijd automatische lockers. Oftewel, behoorlijk voorzichtig rijden als je die op de achteras zet. Op zich niks mis mee als je die op de vooras zet, omdat de locker pas werkt als je de 4WD inschakeld.

Nadeel is dat hij niet te controleren is...

De voordelen van de geschakelde locker zijn er natuurlijk legio, maar die hebben hun prijs weer als nadeel.

Volgens mij is het budget een erg grote speler.

Optimaal is volgens mij in beide diffs een geschakelde locker, als tweede keuze zou ik een automatische voor en een geschakelde achter nemen.

..en zo verder.

Overigens zou ik als algemene tip willen geven dat je eerst toch een hoop ervaring op zou moeten doen voordat je met lockers begint.

Dit heeft ook te maken met de manier van rijden en de keuze van de assen/overbrenging etc etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt waarschijnlijk een 'command-trac' tussenbak, want die mag alleen op zachte weg gebruikt worden.

Het prijsverschil zit hem vooral in de bediening, of het ontbreken ervan.

De 'goedkopere' zijn altijd automatische lockers. Oftewel, behoorlijk voorzichtig rijden als je die op de achteras zet. Op zich niks mis mee als je die op de vooras zet, omdat de locker pas werkt als je de 4WD inschakeld.

Nadeel is dat hij niet te controleren is...

De voordelen van de geschakelde locker zijn er natuurlijk legio, maar die hebben hun prijs weer als nadeel.

Volgens mij is het budget een erg grote speler.

Optimaal is volgens mij in beide diffs een geschakelde locker, als tweede keuze zou ik een automatische voor en een geschakelde achter nemen.

..en zo verder.

Overigens zou ik als algemene tip willen geven dat je eerst toch een hoop ervaring op zou moeten doen voordat je met lockers begint.

Dit heeft ook te maken met de manier van rijden en de keuze van de assen/overbrenging etc etc.

Goedendag,

Bedankt voor de hele duidelijke uitleg. Ik heb ook gemerkt dat er een groot verschil in prijs zit. En na diverse artikels gelezen te hebben wordt de ARB locker ook naar voren geschoven ivm zijn manier van inschakelen. Er zijn sterkere lockers wordt er geschreven maar aan de hand van gebruikzaamheid geldt de ARB locker als favo.

De ervaring doe je denk ik op als je er mee rijdt of over lees. Een collega van mij heeft lockers omdat hij vaak met zijn zware aanhangwagen op het onverharde zit en daardoor heeft hij lockers genomen voor meer tractie.

Of bedoel jij met de tip over het opdoen van ervaring wat anders?

Mvg Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yup, ik bedoel eigenlijk dat je eerst moet leren kruipen voor je kan lopen.

Je kan natuurlijk best een locker inbouwen, niemand die je tegenhoud. Maar waarom niet eens een tijd zonder rijden?

Dan weet je op een gegeven moment hoe de Jeep reageerd op wat jij doet en waarom het soms erg goed zonder locker te doen is waar je hem anders misschien allang had aangezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yup, ik bedoel eigenlijk dat je eerst moet leren kruipen voor je kan lopen.

Je kan natuurlijk best een locker inbouwen, niemand die je tegenhoud. Maar waarom niet eens een tijd zonder rijden?

Dan weet je op een gegeven moment hoe de Jeep reageerd op wat jij doet en waarom het soms erg goed zonder locker te doen is waar je hem anders misschien allang had aangezet.

Daar heb jij gelijk in. Maar ik kan nu toevallig een mooie set kopen voor beduidend minder als de nieuwprijs en dat is heel verleidelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De prijs kan wel goedkoop zijn maar als je het niet juist gebruikt gaat het je veel geld kosten. Ben het helemaal met Kameel eens. Met een locker rijden vereist veel discipline en als je het mij vraagt is het verschil tussen wel of niet een locker slechts 5 meter meer lieren.

Een baggerbak die dieper is dat je jeep hoog is kom je ook met lockers niet door.

Met een lier wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De prijs kan wel goedkoop zijn maar als je het niet juist gebruikt gaat het je veel geld kosten. Ben het helemaal met Kameel eens. Met een locker rijden vereist veel discipline en als je het mij vraagt is het verschil tussen wel of niet een locker slechts 5 meter meer lieren.

Een baggerbak die dieper is dat je jeep hoog is kom je ook met lockers niet door.

Met een lier wel.

Tja

Ik zou meteen voor een locker gaan die jezelf kan inzetten wanneer JIJ het wil.

En afhankelijk van de ondergrond zal het je verder brengen zonder meteen de lier te hoeven gebruiken.:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De prijs kan wel goedkoop zijn maar als je het niet juist gebruikt gaat het je veel geld kosten. Ben het helemaal met Kameel eens. Met een locker rijden vereist veel discipline en als je het mij vraagt is het verschil tussen wel of niet een locker slechts 5 meter meer lieren.

Een baggerbak die dieper is dat je jeep hoog is kom je ook met lockers niet door.

Met een lier wel.

Dat ben ik met jou eens maar ook ik gebruik de jeep wel eens voor mijn werk.

Dan mag ik met een aanhangwagen van 2000 kilo een onverhard terrein in of over een grasveld heen rijden en dan kom ik al tractie te kort. Dit komt af en toe voor en dan is het in mijn ogen makkelijk om een locker te hebben. Dat scheelt mij soms een berg lopen naar de werkplek. Het is namelijk niet alleen bedoeld om er diepe modderputten mee uit te komen. Hij kan namelijk ook goed gebruikt worden bij mijn werkzaamheden denk ik.

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Mooi toch? :B

Als de prijs goed .. het bederft niet.

Ik ben het mee eens met Kameel, je heb de jeep nu zo aangepast. ga eerst het terrein is in. mss heb je hem wel helemaal niet nodig. en als jij hem nu voor een mooie prijs kan kopen, zou ik zeggen doen. De locker kan nog wel een tijdje op de schap liggen.

En een locker voor het trekwerk van een grote gewichten is natuurlijk wel een voordeel maar ook weer extra balast.

Mss nog een tip. ik zou een locker in laten zetten door prof. zo ver er een prof voor nodig is. Weet niet of je het zelf ook goed kan. maar bij een vorige jeep YJ, is 3x een hele achteras kapot gegaan doordat er een locker niet goed er in is gezet<_<. daar wil je het geld niet naar toe brengen

bewerkt door Cannonball
Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je een sper (locker) niet goed gebruikt gaat dat je veel geld kosten want niet alleen de locker gaat dan kapot maar ook je assen.

en als je al iets kunt kopen voor een speciale prijs waarom vraag je dan wat je het beste kunt kopen. Dan heb je toch geen keus? Alleen omdat iets goedkoop is. Als je het overneemt let dan op dat het is afgestemd op je eigen assen en koop dan geen gebruikte of een andere locker waar het aantal splines ( tanden) niet hetzelfde is als van je eigen assen.

Als je locker gaat plaatsen en je hebt al grotere banden overweeg dan gelijk je kroon en pignon wiel aan te passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...