Spring naar bijdragen

rook uit de uitlaatpijp Wrangler


martin1947
 Share

Recommended Posts

Vandaag mijn Wrangler 4,0 HO uit 1994 74.000 km automaat een grote beurt laten geven. Ik heb hem nog maar enkele dagen en zo goed als geen km mee gereden.

Onderweg met warme motor kwamen bij snel acceleren grote rookpluimen uit de uitlaatpijp. De motor tikt niet en lijkt regelmatig te lopen. De uitlaatpijp is gitzwart.

:whistle: Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn. Afstelling, zuigerveer.....????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke kleur had de rook?

Blauw is olie, wit is water en zwart is veel benzine.

Bij voluit accelereren zie ik bij mij ook wat rook, vooral in de avond als er iemand met licht op achter me rijdt....

Bij een stoplicht gisteren zag het er uit als één grote mistdamp achter de auto en dat is grijs en de hele lucht achter de auto was één grote wolk/damp. Het was de eerste keer dat ik het zag. Als je daarna weer gewoon rustig rijdt - het gaspendaal niet diep intrapt en niet krachtig accelereert, dan zie je geen rook.

Het is ook niet een klein beetje rook, want ook overdag op de snelweg, reed ik de file in en iemand naast mij draaide zijn raampje naar beneden om mij te waarschuwen. Zelf was het mij toen nog niet opgevallen.

Ik kan mij niet voorstellen dat het iets ernstig is mede met het weinig aantal km. wat de motor gelopen heeft en je hoort ook niets bijzonders. Mogelijk heeft het iets met de beurt te maken???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk ook a/d koppakking,

Hoe meer toeren je doet hoe sneller je waterpomp draaid en hoe meer druk in het koelsysteem... het kan dus goed zijn dat ie idd alleen met hoge toeren rookt, als je wat handig bent is het goed te doen om een andere koppakking te steken.

Volgens mij kun je op het forum wel foto´s vinden van iemand die het zelf ook gedaan heeft

Vooral niet te lang mee rondrijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Rook" als gevolg van een defecte koppakking (koelvloeistof) is wit, niet grijs. Meestal vindt je dan ook vloeistof in de olie trug, deze is dan grijs.

Grijze rook zal olie zijn. Waarschijnlijk is het blauwig. Ook al omdat het er vooral bij zware belasting is, denk ik toch aan olie. Dat sluit de koppakking echter nog niet uit, er kan ook olie in een cilinder lekken.

Belangrijk is nu, om even te kijken wat er met je vloeistofniveau's gebeurt... Dus check je olie en koelvloeistof!

Een andere vraag:

Hoe ruikt de rook?? Zoet? of stinkt het naar verbrande olie, benzine, of??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:yes:ik heb hem net weggebracht naar een universeel garage. Ze denken niet dat het de koppakking is, maar de automaten olie is van de week ververst en daar lekt hij behoorlijk veel olie, dus de pakking los of niet goed aangedraaid.

Deze olie komt mogelijk op de uitlaatpijp en kan het probleem veroorzaken. Morgen zetten ze hem op de brug en dan hoor ik meer.

Allemaal bedankt voor de adviezen.

Prettige dag verder,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan natuurlijk ook uit de uitlaat komen:

Wanneer de kat er nog onder zit, krijg je daarover een drukval door de venturi werking. Dit gecombineerd met de zuigende kracht door de onderdruk achter de (rijdende) auto, geeft dat er in de uitlaat, na de kat, een forse onderdruk heerst. Wanneer er nu een klein gaatje in de koppeling kat<-> uitlaatpijp zit ( en welke is 100% dicht??) en er loopt olie op, kan deze in de uitlaat gezogen worden en daar verbranden. Gevolg: Automaatolie verbrand in de pijp!:unsure:

:P:lol::lol:

( Ja, ik ga VANDAAG nog bij de Jeep dealer solliciteren! :P )

Maar ff serieus:

In het startpostje staat inderdaad dat het uit de uilaat komt. Maar omdat het de topicstarter zelf is die aangeeft dat het automaatolie kan zijn, omdat die net ververst is, nam ik aan dat het blijkmaar toch niet zeker was dat het uit de pijp kwam.

Hoe dan ook... als het olielekkage is, verwacht ik eigenlijk dat de auto ook z'n (parkeer)terrein afbakend...:)

Ook hier wachten we maar ff af...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Jeep specialist heeft bij het verversen ongeveer 4 liter te veel olie in de automatenbak gedaan, ja en dat wil er wel uit. Ze zeggen het niet te snappen, want ze hadden het gecontroleerd. Mogelijk hebben ze een blinde monteur of liever gezegd na het vullen hebben ze het niveau niet gecontroleerd met een warme, draaiende motor in de neutraal stand.

Ik hoop nu wel dat de keerring niet gaat lekken, want het heeft allemaal wel behoorlijk onder druk gestaan.

In ieder geval mijn Wrangler rijdt na die verhoging prima, dus mogelijk loopt alles met een sisser af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag mijn Wrangler 4,0 HO uit 1994 74.000 km automaat een grote beurt laten geven. Ik heb hem nog maar enkele dagen en zo goed als geen km mee gereden.

Onderweg met warme motor kwamen bij snel acceleren grote rookpluimen uit de uitlaatpijp. De motor tikt niet en lijkt regelmatig te lopen. De uitlaatpijp is gitzwart.

:D Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn. Afstelling, zuigerveer.....????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...