martin1947 Geplaatst September 1, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2007 Vandaag mijn Wrangler 4,0 HO uit 1994 74.000 km automaat een grote beurt laten geven. Ik heb hem nog maar enkele dagen en zo goed als geen km mee gereden. Onderweg met warme motor kwamen bij snel acceleren grote rookpluimen uit de uitlaatpijp. De motor tikt niet en lijkt regelmatig te lopen. De uitlaatpijp is gitzwart. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn. Afstelling, zuigerveer.....???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 Welke kleur had de rook? Blauw is olie, wit is water en zwart is veel benzine. Bij voluit accelereren zie ik bij mij ook wat rook, vooral in de avond als er iemand met licht op achter me rijdt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martin1947 Geplaatst September 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 Welke kleur had de rook?Blauw is olie, wit is water en zwart is veel benzine. Bij voluit accelereren zie ik bij mij ook wat rook, vooral in de avond als er iemand met licht op achter me rijdt.... Bij een stoplicht gisteren zag het er uit als één grote mistdamp achter de auto en dat is grijs en de hele lucht achter de auto was één grote wolk/damp. Het was de eerste keer dat ik het zag. Als je daarna weer gewoon rustig rijdt - het gaspendaal niet diep intrapt en niet krachtig accelereert, dan zie je geen rook. Het is ook niet een klein beetje rook, want ook overdag op de snelweg, reed ik de file in en iemand naast mij draaide zijn raampje naar beneden om mij te waarschuwen. Zelf was het mij toen nog niet opgevallen. Ik kan mij niet voorstellen dat het iets ernstig is mede met het weinig aantal km. wat de motor gelopen heeft en je hoort ook niets bijzonders. Mogelijk heeft het iets met de beurt te maken??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst September 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 toch maar even naar de garage als het je koppakking is en je blijft doorrijden kun je de kop ook nog laten vlakken. sukses Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martin1947 Geplaatst September 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 bedankt, maar zijn dat grote reparaties??? en is het dan niet vreemd dat het niet een continu probleem is, maar alleen bij flink gas geven er uit komt? en hoe ziet de garage dat, door een compressie meting??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst September 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 denk ook a/d koppakking, Hoe meer toeren je doet hoe sneller je waterpomp draaid en hoe meer druk in het koelsysteem... het kan dus goed zijn dat ie idd alleen met hoge toeren rookt, als je wat handig bent is het goed te doen om een andere koppakking te steken. Volgens mij kun je op het forum wel foto´s vinden van iemand die het zelf ook gedaan heeft Vooral niet te lang mee rondrijden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 "Rook" als gevolg van een defecte koppakking (koelvloeistof) is wit, niet grijs. Meestal vindt je dan ook vloeistof in de olie trug, deze is dan grijs. Grijze rook zal olie zijn. Waarschijnlijk is het blauwig. Ook al omdat het er vooral bij zware belasting is, denk ik toch aan olie. Dat sluit de koppakking echter nog niet uit, er kan ook olie in een cilinder lekken. Belangrijk is nu, om even te kijken wat er met je vloeistofniveau's gebeurt... Dus check je olie en koelvloeistof! Een andere vraag: Hoe ruikt de rook?? Zoet? of stinkt het naar verbrande olie, benzine, of?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martin1947 Geplaatst September 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 ik zelf ruik slecht, maar mijn schoonzoon zegt het is een typische lucht. De koelvloeistof is groenig met wat witte drap erin. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martin1947 Geplaatst September 2, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 :yes:ik heb hem net weggebracht naar een universeel garage. Ze denken niet dat het de koppakking is, maar de automaten olie is van de week ververst en daar lekt hij behoorlijk veel olie, dus de pakking los of niet goed aangedraaid. Deze olie komt mogelijk op de uitlaatpijp en kan het probleem veroorzaken. Morgen zetten ze hem op de brug en dan hoor ik meer. Allemaal bedankt voor de adviezen. Prettige dag verder, Martin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 Tja, dat zou nog kunnen. Ook dat strookt weer met meer belasting en/of toeren. We horen de uiteindelijke oorzaak graag! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst September 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 In het eerste postje staat dat de rook uit de uitlaat komt, als het lekkende automaatolie is zou de rook onder de auto vandaan komen en niet uit de uitlaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst September 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2007 In het eerste postje staat dat de rook uit de uitlaat komt, als het lekkende automaatolie is zou de rook onder de auto vandaan komen en niet uit de uitlaat. JOH >>>>>>>>> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 3, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2007 Het kan natuurlijk ook uit de uitlaat komen: Wanneer de kat er nog onder zit, krijg je daarover een drukval door de venturi werking. Dit gecombineerd met de zuigende kracht door de onderdruk achter de (rijdende) auto, geeft dat er in de uitlaat, na de kat, een forse onderdruk heerst. Wanneer er nu een klein gaatje in de koppeling kat<-> uitlaatpijp zit ( en welke is 100% dicht??) en er loopt olie op, kan deze in de uitlaat gezogen worden en daar verbranden. Gevolg: Automaatolie verbrand in de pijp! :lol: ( Ja, ik ga VANDAAG nog bij de Jeep dealer solliciteren! ) Maar ff serieus: In het startpostje staat inderdaad dat het uit de uilaat komt. Maar omdat het de topicstarter zelf is die aangeeft dat het automaatolie kan zijn, omdat die net ververst is, nam ik aan dat het blijkmaar toch niet zeker was dat het uit de pijp kwam. Hoe dan ook... als het olielekkage is, verwacht ik eigenlijk dat de auto ook z'n (parkeer)terrein afbakend... Ook hier wachten we maar ff af... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martin1947 Geplaatst September 4, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2007 De Jeep specialist heeft bij het verversen ongeveer 4 liter te veel olie in de automatenbak gedaan, ja en dat wil er wel uit. Ze zeggen het niet te snappen, want ze hadden het gecontroleerd. Mogelijk hebben ze een blinde monteur of liever gezegd na het vullen hebben ze het niveau niet gecontroleerd met een warme, draaiende motor in de neutraal stand. Ik hoop nu wel dat de keerring niet gaat lekken, want het heeft allemaal wel behoorlijk onder druk gestaan. In ieder geval mijn Wrangler rijdt na die verhoging prima, dus mogelijk loopt alles met een sisser af. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst September 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2007 Mooi.. en je vergissen in type bak/ hoeveelheid kan iedereen gebeuren, zelfs profs kennelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst September 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst September 4, 2007 Mooi dat het jouw probleem niet is geworden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martin1947 Geplaatst September 12, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 12, 2007 Vandaag mijn Wrangler 4,0 HO uit 1994 74.000 km automaat een grote beurt laten geven. Ik heb hem nog maar enkele dagen en zo goed als geen km mee gereden.Onderweg met warme motor kwamen bij snel acceleren grote rookpluimen uit de uitlaatpijp. De motor tikt niet en lijkt regelmatig te lopen. De uitlaatpijp is gitzwart. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn. Afstelling, zuigerveer.....???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.