Spring naar bijdragen

versnellingsbak met kuren?


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ben helemaal nieuw hier. Ik heb onlangs een GC 4.0i Limited uit 2002 aangeschaft (110.000 km). Fijne auto en bevalt tot nu toe prima. Vandaag viel me het volgende op.

Als ik vanuit stilstand plankgas wegrijd en het pedaal helemaal ingedrukt houd, loopt het toerental in de eerste versnelling op tot aan de toerenbegrenzer. Daar blijft 'ie vervolgens tegenaan hikken, zonder over te schakelen naar de volgende versnelling. Laat ik het gas een beetje opkomen, dan schakelt 'ie wel over. Betekent dat dat er iets met de versnellingsbak aan de hand is en zo ja, iemand enig idee wat ik kan verwachten? Ik neem aan dat het niet zo hoort...

Bedankt alvast voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen makker,

Even slikken hoor, ... :lol:

Rijdt u vanuit stilstand met plankgas weg ???

M.i. zal de electronica van de bak er wel voor iets tussen zitten, want die dingen zitten redelijk complex in mekaar. Met sensoren en voelers enz... wordt het schakelmoment bepaald. Kan wel zijn dat er bij u iets stuk is, maar zoals u zegt doet hij wel normaal als je iets milder bent met het voetje ... Misschien zit het hoge toerental er voor iets tussen.

Je kunt altijd de bak eens laten uitlezen met de DRBIII bij de dealer.

En ook eens kijken wanneer ie zijn laatste olieverversing heeft gehad, dat is zeer belangrijk.

Maar toch zou ik niet echt veel plankgas geven met die jeep, die zijn eerder gemaakt voor zwaar werk ipv racen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij plankgas wegtrekken zou de bak feitelijk gewoon door moeten schakelen. Er is eigenlijk weinig verschil met rustig rijdens plotseling plankgas geven.

De bak moet gewoon schakelen op het moment dat het motortoerental z'n maximum waarde (bijna) bereikt. Waarom 'ie dat niet doet, kan verschillende oorzaken hebben.

Of het verstandig is om zo op te trekken is een andere discussie.... De auto moet echter wél doorschakelen! Er kan namelijk een reden zijn dat je zo optrekt, zoals een inschattingsfout bij het oprijden van een weg, en dan is het wel prettig dat de bak doorschakeld en niet gaat staan bokken...

Overigens kan het wel aan je olie/oliefilter van de bak liggen. Teveel slip op de koppelomvormer kan dit veroorzaken. Mogelijk dat een verversingsbeurt je "probleem" al oplost!

(oude of verbrande ATF kan onder druk gaan schuimen, waardoor de koppelomvormer meer slip kan gaan genereren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Oké, bedankt voor de reacties. Inmiddels naar de dealer geweest. Hij heeft de bak uitgelezen, maar die gaf geen storingen aan. Hij heeft wel de kickdown-kabel opnieuw gesteld, waardoor de bak nu bij 5.000 toeren overschakelt. Verder was zijn advies om binnenkort de olie en het oliefilter van de bak te vervangen. Uit de onderhoudshistorie blijkt dat dit voor het laatst bij 53.000 km is gebeurd (huidige stand: 113.000 km).

Wat me nu ook opvalt:

1. Wanneer de bak naar de tweede versnelling doorschakelt, gaat dat vaak gepaard met een verhoging van het toerental voordat 'ie de versnelling pakt. Lijkt wel of 'ie eerst even in neutraal schiet. Ook bij hogere versnellingen (OD) komt dit wel eens voor, maar vooral de bij de tweede versnelling is het merkbaar. Zou dit inderdaad met de olie te maken kunnen hebben?

2. Wanneer ik 100 km/uur rijd, het gas loslaat en vervolgens weer gas bijgeef, gaat dat vaak met een schok. Het lijkt dan of 'ie terugschakelt en meteen weer met een schok opschakelt. Volgens de dealer is dat normaal en heeft het te maken met de tussenbak. Klinkt dat bekend en is het inderdaad normaal?

Bedankt voor de reacties. Vind dit een erg nuttig forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...