Spring naar bijdragen

aandrijfas voor WJ 2000


Recommended Posts

Zo, het is ondertussen bijna een maand dat de Grand bij mij thuis staat. Ondertussen heb ik er al wat aan gesleuteld omdat er toch heel wat foutjes en probleempjes waren. Misschien voor de toekomstige grand kopers deze zaken (met hun oplossing) even met jullie delen:

1° Mijn eerste km met de grand zat ik in een plensbui waarbij het water op de E17 25 cm hoog stond... ideaal om je eerste km te rijden met een wagen die je niet kent... Bleek dat de achterste ruitenwisser niet werkte. Bij nader onderzoek gezien dat de as vastgeroest zat en het plastic tandwiel kapotgedraaid... Dus maar een tweedehands laten overkomen en gemonteerd: probleem opgelost.

2° Het binnenpaneel van de bestuurderskant deur was los. Noodgedwongen een vijs moeten indraaien dwars door het paneel, want het paneel moet blijkbaar met volle kracht eraf geforceerd geweest zijn en was met de pennen onmogelijk nog vast te krijgen. Achter de houten sierlat een ferme parkervijs gedraaid (en een gaatje geboord in het metaal van de deur): opgelost en muurvast.

3° De massakabel tussen motor en carosserie was doormidden: terug aan elkaar gezet.

4° De alu velgen hebben serieus de oxidatieziekte: voorlopig opgelost door de rotte plekken af te schuren en te retoucheren met alu verf. Lange termijn oplossing dringt zich op: velgen volledig herspuiten.

5° De carosserie stond zo mat als een vel schuurpapier. Reeds 5 keer met allerlei soorten polish behandeld... komt ondertussen wat glans in.

6° De zetels waren volledig uitgedroogd: meerdere malen met ledermelk ingewreven, worden terug soepel.

7° Motorruimte was redelijk proper, maar toch eens alles opgepoetst, ziet er zeer netjes uit voor 200.000 km...

8° Vooraan links heeft de Grand een ferme tok op zijn neus gehad: lichtblok zit 2CM achteruit en bumper heeft een ferme bluts + scheur: op te lossen in de toekomst

9° CD wisselaar deed het niet: zie electronicarubriek, opgelost.

10° Zetelverwarming op beide voorstoelen kapot: op te lossen in de toekomst.

11° Vocht en water aan de onderkant van de passagiersruimte rechts: bleek dat de sierlijst van de voorruit 5 cm korter was aan de ene kant: stuk eraf gebroken. Hoe kan dat nu ? dus ja, voorlopig dichtgetaped: lang termijnoplossing is nieuwe sierlijst.

Zo, dat is het ongeveer, ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere avonturen. Mochten jullie nog tips hebben, graag...:B

Hallo, heb sinds 2000 een grand cherokee laredo WJ. Heb regelmatig problemen met de front driveshaft. Gaat steeds meer lawaai maken, moet dus vervangen worden, 3e keer!!!We

Ik woon in Spanje en ben opzoek naar dat onderdeel. Valt niet mee hier. Weet jij misschien hoe daar aan te komen, hoeft niet orgineel te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat Hans bastings dat wel heeft liggen in afbraak.

Maar hoe dit dan in Spanje komt, dat is een ander verhaal natuurlijk ?

Stuur hem anders eens een e-mail: "Jeep-Parts (Hans Bastings)" : hans.bastings@skynet.be

Maar ik vind dit toch wel een raar fenomeen dat dit zo vaak voorkomt. Hoeveel km heeft die wagen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het diff voor problemen geeft en er te lang mee wordt doorgereden, heeft dat gevolgen voor de viscosekoppeling in de tussenbak. Omgekeerd is ook mogelijk. Ik denk dus dat controle van de visco geen overbodige luxe is, anders kun je met die vooras wel over een abonnementje gaan denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kilometers maakt niet zo veel uit. Als er gereden wordt krijg je op enig moment gewoon slijtage. In dit geval begint het òf bij de visco òf bij het diff. Er komt dan wat speling bij de aandrijfas. En als die speling maar genoeg is gaat het kabaal maken.

B&S maakte mij er op attent dat er bij mij een kleine speling zit, maar dat doorrijden nog wel even kon. Revisie daar zou rond de € 1.200 komen geloof ik. Als dat voordiff kapot is, gaat ook de visco er aan, en zoals ik al eerder schreef kan dat omgekeerd ook het geval zijn, naar ik dacht. Wellicht dat er nog een crack op dit forum voorbijkomt die dat preciezer weet te vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het betreft een WJ volgens de topicstarter.

Dus kan hij geen problemen hebben met een slecht werkende visco.

Misschien was er bij die diesels iets anders aan de drivetrain dat een bepaalde stress veroorzaakt ?

Mijn 4.0 WJ heeft meer dan 200.000 km en voorlopig is er daar niets mee aan de hand...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij worden er hier 2 dingen door elkaar heen gehaald:wacko: newbe heeft het over de vooras en beest heeft het over de voorste aandrijfas. ;)

Volgens mij wordt er met de front driveshaft waar de topicstarter het over heeft de voorste aandrijfas bedoeld en niet de vooras, maar ik kan het ook helemaal fout hebben :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heel juist.

de aandrijfas is tenslotte een onderdeel van de rest.

Kan goed zijn dat die aandrijfassen extra afzien door een probleempje in diff of tussenbak bij die diesels...

We moeten eerst te weten komen hoeveel km de truck heeft en wat juist de mankementen zijn aan die assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij worden er hier 2 dingen door elkaar heen gehaald:wacko: newbe heeft het over de vooras en beest heeft het over de voorste aandrijfas. ;)

Volgens mij wordt er met de front driveshaft waar de topicstarter het over heeft de voorste aandrijfas bedoeld en niet de vooras, maar ik kan het ook helemaal fout hebben :wacko:

Lars, ik denk dat we het echt wel over hetzelfde hebben. Die as is een (hopelijk) goed gebalanceerd stuk staal, maar het gaat over het punt waar die eindigt, en dat is meestal iets als een lager (diff) of homokineet in dit geval (gecompliceerd lager). Als de TS het heeft over kabaal, kun je er wel van uitgaan dat het over het diff gaat en dat daar kennelijkspeling ontstaat, dan wel, zoals Beest meent, de homokineet die kabaal gaat maken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die as al een paar keer vervangen is, maar wel een lager oid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die as is een (hopelijk) goed gebalanceerd stuk staal, maar het gaat over het punt waar die eindigt, en dat is meestal iets als een lager (diff) of homokineet in dit geval (gecompliceerd lager). Als de TS het heeft over kabaal, kun je er wel van uitgaan dat het over het diff gaat en dat daar kennelijkspeling ontstaat, dan wel, zoals Beest meent, de homokineet die kabaal gaat maken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die as al een paar keer vervangen is, maar wel een lager oid.

Er zit geen homokineet in het diff. en 3 x je diff reviseren cq vervangen is meer werk als de voorste aandrijfas ik kan het weten want

Ik rijd ook al met mijn 3de voorste aandrijfas:blush:, weet nog steeds niet welke er onder past met kruisjes.

Dus ik ga voor beest zijn optie :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goedeavond,

Ik reageer even op fred zijn onderwerp, namelijk die rammelende aandrijfas,

ik [ buurman van fred ]heb afgelopen weekend er even ondergekeken, en op de voorste aandrijfas zit enige speling op de homokineet, waar dit rammeltje vandaan komt.

op het moment dat ik de as bewoog herkende hij het geluid , dus het probleem zal ongetwijfeld de homokineet zijn.

wat ik verder wil weten? kun je alleen de homokineet vervangen of de gehele as?

zijn deze alleen origineel leverbaar of ook op de parallel markt?

simpel te vervangen? boutjes los op diff, en er tussenuit of moet er verder nog iets los omdat er bv te weinig ruimte is.

verder 3 assen reeds vervangen is dat niet erg veel ?? komt dit veel vaker voor?

huidige km stand is 204.000 km bouwjaar 2000, motor 3.1 td,

alvast bedankt voor het meedenken, en wat antwoorden,

nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is idd "no serviceable" en 1000+ euro voor die as (bij dealer) shoppen ebay mss goedkoper??

losmaken eerst aan de kant van tussenbak, monteren eerst de kant van de as.

homokineet losmaken en repareren? optie? voor hoelang blijft dat goed?

beste optie in mijn ogen is een ouderwetse aandrijfas (met kruisjes)er onder te zetten.

probleem is mss de lengte maar dat is te verlengen of in te korten.

aandrijfas van Cherokee ongeveer 100 euro,

eventueel gelijk nieuwe kruisjes 45 euro

verlengen/inkorten incl. balanseren 250 euro

andere yoke 50 euro?

goedeavond,

Ik reageer even op fred zijn onderwerp, namelijk die rammelende aandrijfas,

ik [ buurman van fred ]heb afgelopen weekend er even ondergekeken, en op de voorste aandrijfas zit enige speling op de homokineet, waar dit rammeltje vandaan komt.

op het moment dat ik de as bewoog herkende hij het geluid , dus het probleem zal ongetwijfeld de homokineet zijn.

wat ik verder wil weten? kun je alleen de homokineet vervangen of de gehele as?

zijn deze alleen origineel leverbaar of ook op de parallel markt?

simpel te vervangen? boutjes los op diff, en er tussenuit of moet er verder nog iets los omdat er bv te weinig ruimte is.

verder 3 assen reeds vervangen is dat niet erg veel ?? komt dit veel vaker voor?

huidige km stand is 204.000 km bouwjaar 2000, motor 3.1 td,

alvast bedankt voor het meedenken, en wat antwoorden,

nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

das idd fukking duur, is het in us niet wat voordeliger? en gaan die assen echt zo vaak kapot??

trouwens diff is ook een beetje zweterig aan de oliekering, bak hangen ook een paar druppels aan en aan het carterpan wat motorolie, dus als je dit alles zou moeten herstellen, ben je een vermogen kwijt!

trouwens motortjes van de centrale vergrendeling zijn sommige ook stuk, of werkt dit op vacuum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...