Spring naar bijdragen

4x4 rijden


W4ldor
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik rijd nu bijna 2 weken een ZJ en heb wat problemen met bochten blink.gif Ik ben 2x bijna uit de bocht gegaan bij lage snelheid. Wel op tijd gecorrigeerd hoor, maar tis toch schrikken. Hiervoor heb ik 3 jaar in een rover 620 gereden en heb nooit zoiest gehad. En zeker niet niet bij deze snelheid (+/- 25 km/h). De banden hebben +/- 7mm profiel dus dat zou het probleem toch niet mogen zijn. De ene keer brak ie achter uit. De andere slipte ie over de ingestuurde voorwielen. In beide gevallen nat wegdek.

Ok, de ZJ is ong. 600 Kg zwaarder dan de Rover. Maar daar tegenover staat dan 4x4 die dit kan compenseren lijkt me.

Wat denken jullie hierover? Ben ik zo'n beroerde chaufeur? Vermoed je een technisch probleem? Please let me know.... Tot die tijd begeef ik me als een omaatje door het verkeer , met m'n 1815 kg en 5.2 liter motor tongue.gif

Gr W4ldor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm zou kunnen, hij trilt ook wat idd. Waarschijnlijk zijn ze ook niet meer gebalanceerd. Er liggen eigenlijk ook te brede banden op voor de velg. Het zijn standaard velgen ( normaal ligt daar 225 op ) De vorige eigenaar heeft er 275-ers op gelegd. Kan dit een deel van het probleem zijn?

Gr W4ldor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brede banden op een natte weg is absoluut slechter voor het weggedrag. Maar daar komt je "probleem" denk ik niet vandaan!

Om eerlijk te zijn, denk ik niet dat er echt een probleem met de auto is! ( zonder dat ik je wil aanvallen overigens, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd!!!)

Waarom? Wel, je vorige auto was een (voorwielaangedreven) auto, met onafhankelijk opgehangen wielen en een laag onafgeveerd gewicht.

Bij de GC is dat heel anders!

De auto is véél zwaarder, drijft hoofdzakelijk de achterwielen aan, heeft starre assen voor en achter en daardoor een hoog onafgeveerd gewicht!

Een (hoofdzakelijk) achterwiel aangedreven auto, heeft van nature wat onderstuur ( de auto wil rechtdoor, omdat de achterwielen de auto vooruit duwen). Bij gasgeven gaat dit over in overstuur, vooral waneer en wat vermogen op de achteras wordt losgelaten. Je Jeep heeft heel veel vermogen ( en koppel), wat ook nog eenst tot 5x door de koppelomvormer versterkt wordt! Dus een beetje gas er bij, op een natte weg, resulteerd al heel snel in fikse reactie's van het onderstel!

Kortom, ik denk dat je rekening moet houden met het "karakter"van je Jeep!!

Maar om nu geen enkel risico te nemen, adviseer ik je om een keer een andere GC eigenaar in je Jeep te laten rijden! Die zal je zo kunnen vertellen of hij/zij wat vreemds aan je auto merkt!!!

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn, denk ik niet dat er echt een probleem met de auto is! ( zonder dat ik je wil aanvallen overigens, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd!!!)
Nee absoluut niet laugh.gif Daarom heb ik het bericht ook in "FF serieus" gezet ipv techniek smile.gif Ik wil gewoon weten wat er mis is , in dit geval waarschijnlijk de bestuurder biggrin.gif Bedankt 87wrangler voor je heldere uitleg !!

Waarschijnlijk ben ik zo gewend om in de bocht gas te geven dat ik nu in problemen kom... Ik had overigens verwacht dat 4WD dit zou compenseren. Hoewel quadra track natuurlijk de kracht voornamelijk op de achterwielen legt. Je hoort vaak dat een 4x4 aangedreven auto 1.5x sneller door de bocht kan. Maar dat is dan waarschijnlijk met een laag onafgeveerd gewicht.

adviseer ik je om een keer een andere GC eigenaar in je Jeep te laten rijden!

Ik kom binnenkort een keer naar een meeting ... er zal dan vast wel iemand zijn die zich even in mijn auto wil uitleven tongue.gif

nogmaals dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Aug 19 2004, 18:27

Brede banden op een natte weg is absoluut slechter voor het weggedrag. Maar daar komt je "probleem" denk ik niet vandaan!

Om eerlijk te zijn, denk ik niet dat er echt een probleem met de auto is! ( zonder dat ik je wil aanvallen overigens, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd!!!)

<div align="right">

Kleine toevoeging: Het Limited Slip differentieel werkt bij nat wegdek al snel mee om uit te breken, vooral bij een "zware voet"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet precies wat voor type band je het over hebt, maar ik heb in een grijs verleden een cherokee gehad met op het oog all-terrain

banden met nog zeker 6 mm profiel. Door de ouderdom van de banden

was het rubber keihard geworden en heb ik zelfs dwars gestaan op de afrit a1-a6 met toch echt niet een te hoge snelheid. Na het vervangen van de banden door nieuwe all-terrains ( de goedkoopste die ik opdat moment kon betalen en vinden ) stuurde hij weer als nieuw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, heb ff snel gekeken...

het zijn :

cooper cobra

radial G/T

P275/60 R15

Ik ken het merk Cooper helemaal niet , jullie ?

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar gedacht veel rubber voor weinig blink.gif

[edit url=http://www.coopertires.com/us/en/ProductDetails.asp?ProdType=Passenger&id=11]

Tire Size Service Desc. UTQG Sidewall Approved Rim Width Meas. Rim Width Section Width Overall Diameter Tread Width Max. Load Tread Depth 32nds

P275/60R15 107 T 440 A B RWL 7.50 - 9.00 8.00 10.70 28.06 8.90 2149 10.5

oops beetje een zooitje sad.gif

[/edit]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...