maddog Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 ik heb een eevoudig probleem maar kan een oplossing nog niet vinden. momenteel ben ik bezig met de restauratie van mijn xj ´90. ik zag erg op tegen de vrij moeilijke klussen mbt de bedrading en de motorische zaken maar dit is zeer voorspoedig verlopen. Toen ik de wieldoppen verwijderd had om de velgen te kunnen demonteren zag ik dat de moeren waarmee de velgen vastzitten zijn afgerond. Ik denk dat de vorige eigenaar deze niet los heeft kunnen krijgen. Nu heb ik ook al van alles geprobeerd ( van kruipolie en roestoplosser tot het verlengen van de ratelsleutel met een buis) maar ik krijg ze niet los. De moeren zijn afgerond dus ik heb er nauwelijk meer grip op. Wie heeft een idee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 ik heb een eevoudig probleem maar kan een oplossing nog niet vinden.momenteel ben ik bezig met de restauratie van mijn xj ´90. ik zag erg op tegen de vrij moeilijke klussen mbt de bedrading en de motorische zaken maar dit is zeer voorspoedig verlopen. Toen ik de wieldoppen verwijderd had om de velgen te kunnen demonteren zag ik dat de moeren waarmee de velgen vastzitten zijn afgerond. Ik denk dat de vorige eigenaar deze niet los heeft kunnen krijgen. Nu heb ik ook al van alles geprobeerd ( van kruipolie en roestoplosser tot het verlengen van de ratelsleutel met een buis) maar ik krijg ze niet los. De moeren zijn afgerond dus ik heb er nauwelijk meer grip op. Wie heeft een idee? Eerst even inspuiten met wd40 even in laten trekken en proberen met een griptang. suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 Maddog Zo eenvoudig is dat probleem niet hoor....Hier worden de "doorzetters" van de "opgevers" gescheiden. maar ga vooral niet zomaar rammen-met-grote-mokers want dan gaan er allen maar van alles kapot. Ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je hebt. Je kunt het met een “moordenaar” of grote griptang proberen. Als je echt geen grip meer hebt kan je de moeren proberen te splijten of gewoon de hele zooi er af slijpen, suc6 er mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 Hallo, Je kan er moeren op lassen, door de hitte gaan ze meestal al een stuk losser zitten. Of los slijpen...als je er een beetje bij kan(ligt aan de velg) Dan nieuwe plaatsen zie link.. http://autorepair.about.com/od/fixityourself/ss/wheel_stud_repl.htm Zijn leuke klusjes waar je niet op zit te wachten... Hier een link met het uitboren voor vaste moeren of als je wielsloten hebt maar geen sleutel.. http://www.psychophil.com/weblog/?m=200701 De bouten en moeren kan je wel bij een B&$ of 4x4 Utrecht bestellen.. Succes Glenn.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 Ik heb hetzelfde probleem gehad en zo opgelost: Pak een dop die een maatje te klein is en tik die erop. Vervolgens luchtsleutel erop. (Het is wel even timmeren om de moer weer uit de dop te krijgen ) succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
albert84 Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 Wat jeepee zegt lijkt mij het beste een kleinere maat erop slaan, mocht dit niet lukken dan zijn er nog slotbout krakers, iedere beetje bandenzaak heeft ze wel liggen hiermee hebben wij zelf al heel wat bouten losgehaald. maar ik zou eerst maar eens aan de gang gaan met een kleinere maat dop en als het even kan wel geharde dop gebruiken. succes albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 Wat jeepee zegt lijkt mij het beste een kleinere maat erop slaan, mocht dit niet lukken dan zijn er nog slotbout krakers, iedere beetje bandenzaak heeft ze wel liggen hiermee hebben wij zelf al heel wat bouten losgehaald.maar ik zou eerst maar eens aan de gang gaan met een kleinere maat dop en als het even kan wel geharde dop gebruiken. succes albert ik had het zelfde probleem, maar heb de luie oplossing gebruikt ben op een vrijdag middag naar de landbouw mechanisatie gegaan en heb een kratje pils per los wiel beloofd, 2 monteurs zijn 2 uur bezig geweest maar hadden ze alle 20 los. en de wielstuds nog heel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 Dit weekend heb ik dit ook gedaan. had een wiel met volledig rotte bouten. Hebben we losgekregen met een maatje kleiner. Misschien de dop van de sleutel even goed opwarmen: zo zet ie wat uit en kan hij er misschien beter op ? In ieder geval is het een blaam voor diegenen die kapotte bouten alsnog gebruiken en aanspannen. Dit is om moeilijkheden vragen. Heb onmiddellijk mijn kapotte bouten vervangen door nieuwe en bij het monteren ingesmeerd met grafietvet en correct aantrekkoppel gebruikt (= 85 footpound of 120 newtonmeter, meer is zeker niet nodig !) Good luck. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
maddog Geplaatst October 23, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2007 met en maatje kleiner lukte het helaas ook niet, ik ga toch maar eens op zoek naar een slotboutkraker. Mocht het hiermee niet lukken dan zal ik ze er toch moeten afslijpen. bedankt voor de reacties Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martijnn Geplaatst October 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2007 een vriend heeft hiervoor een dop met linksedraad. de dop praaid zichzelf er vast op werk echt goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zenixer Geplaatst October 23, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 23, 2007 ik weet niet hoeveel ruimte jij hebt om bij de moeren ... maar wat vaak ook wel wil is de moeren wat af vlakken zo dat er een maat kleinere steek sleutel er op past.. normaal past er een steek sleutel 19 op maar je vlakt nu de moeren zo af tot er steeksleutel 18 of 17 er op past.. maar nogmaals ik weet niet of je bij die moeren kan komen met een vijl of haakseslijper.. maar ik ga er van uit dat het stalen velgen zijn met uitstekende moeren.. of als je lid bent van de anwb die de velgen laten afhalen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2007 de moeren zijn 18mm met een dopje erop die het naar 19mm laat gaan, door dat dopje past een dop 19 niet helemaal lekker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst October 24, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2007 zou een moer er op lassen en mocht dat niet lukken heb zelf eens een wiel met rondgedraaide bouten gehad heb toen de dremel er bij gehaald en er een gleuf ingefreest duurt even maar werkt wel:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
johnnylaheij Geplaatst October 28, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 28, 2007 Rij even naar de dichts bijzijnde bandenhandel, het komt regelmatig voor dat iemand de dop van de slotbouten kwijt is en deze bouten hebben ze er dan ook zomaar uit. Ze hebben voor dat werk vaak een speciale dop. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.