Stefke Geplaatst October 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2007 Hoi even een vraagje aan de experts Ik heb zojuist een tune up kitje op mijn zj 4.0 '93 geplaatst. Na alles geplaatst te hebben , gecontroleerd en gedubbel chekked mijn accu terug aangesloten en eens proef laten draaien. Starte direct maar na één maal gas gegeven te hebben volgde er een redelijk luide PLOF en het deksel van mijn luchtfilter plofte er gelijk af met clipsen en al , om dan vervolgens gewoon rustig te blijven draaien. Wat is er hier gebeurd en kan dit kwaad ? ik hoor het graag:blush: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2007 klinkt als een Backfire, bougie kabels niet toevallig omgedraaid? Heb je LPG? dan kan dit vaker voorkomen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2007 Ollie had ook zoiets: Rotor liep tegen de verdeelkap en brak af. Ook na een tune-up dus.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 20, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2007 Ollie had ook zoiets: Rotor liep tegen de verdeelkap en brak af. Ook na een tune-up dus.... ken er ook een die 2 bougiekabels om had gewisseld, heeft er zelfs nog een motor voor om staan bouwen :whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefke Geplaatst October 21, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2007 Ja , ik heb wel degelijk lpg . En na twee maal chekken ben ik er zeker van dat ik er geen twee verwisseld heb.Heb juist 50 Km gedaan tegen 120km/u en er is niets op aan te merken .Dus hopelijk was dit een eenmalig iets.Btw wat is backfire? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2007 een backfire is als het brandstof/zuurstof mengsel al ontbrand voordat de inlaatklep gesloten is. de vlam kan dan door het inlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis. Motoren op LPG hebben er eerder last van. Een trucje om te zorgen dat het niet te veel kwaad kan: Boor een flink gat (30mm) in je luchtfilterhuis en plak dat aan de buitenkant af met ducttape, als je dan een backfire hebt kan de druk weg via de ducttape (wordt er gewoon afgeblazen) en kan er verder niks beschadigen. ff nieuw stukje ducttape erop (hoort in elke Jeep te liggen) en je kan zonder brokken verder rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2007 Hmm... op zich helpt dat wel, bij een plofje. Maar bij een flinke backfire: vergeet het! De expansie die daarbij vrij kan komen, laat je echt niet door een 30mm gaatje eruit. Vooral injectiemotoren hebben een dusdanig volume vol gas staan (het hele inlaatspruitstuk), dat zo'n klap serieuze schade kan aanrichten. Maar gelukkig zijn de meeste backfires niet zo zwaar, en dan kan zo'n truckje goede diensten bewijzen. Wel onmiddelijk na de plof nieuwe tape erop, en regelmatig controleren of het er nog op zit! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gerrit Geplaatst October 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2007 Toen ik nog een ZJ op LPG had was deze voorzien van een speciaal luchtfilter waarbij bij een backfire je luchtfilterdeksel niet naar de kl*te ging. Het luchtfilter+deksel wat in de Jeep zat was verwijderd en vervangen door een soort kegel.(sportfilter) Ook in mijn huidige Jeep die gewoon op benzine loopt zit dit luchtfilter. Geeft nl. ook wel een leuk geluid. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst October 21, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2007 een backfire is als het brandstof/zuurstof mengsel al ontbrand voordat de inlaatklep gesloten is. de vlam kan dan door het inlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis. Motoren op LPG hebben er eerder last van.Een trucje om te zorgen dat het niet te veel kwaad kan: Boor een flink gat (30mm) in je luchtfilterhuis en plak dat aan de buitenkant af met ducttape, als je dan een backfire hebt kan de druk weg via de ducttape (wordt er gewoon afgeblazen) en kan er verder niks beschadigen. ff nieuw stukje ducttape erop (hoort in elke Jeep te liggen) en je kan zonder brokken verder rijden. heb gewoon een klep gemonteerd van 50 mm die word door een veer op spanning gehouden en heb al een paar keer backfire gehad en het luchtfilterhuis blijft dan heel maar met ducktape wil het ook is alleen tijdelijk vind ik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Stefke Geplaatst October 21, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2007 OK bedankt voor de uitleg . Ik heb in mijn luchtfilterdeksel zo een soort overdrukklep van circa 30 mm maar deze was hier niet tegen opgewassen. In elk geval rijd de wagen nog steeds soepel en zal het hopelijk een eenmalig iets geweest zijn . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.