Spring naar bijdragen

Plof


Recommended Posts

Hoi even een vraagje aan de experts

Ik heb zojuist een tune up kitje op mijn zj 4.0 '93 geplaatst.

Na alles geplaatst te hebben , gecontroleerd en gedubbel chekked mijn accu terug aangesloten en eens proef laten draaien.

Starte direct maar na één maal gas gegeven te hebben volgde er een redelijk luide PLOF en het deksel van mijn luchtfilter plofte er gelijk af met clipsen en al , om dan vervolgens gewoon rustig te blijven draaien.

Wat is er hier gebeurd en kan dit kwaad ?:whistle:

ik hoor het graag:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een backfire is als het brandstof/zuurstof mengsel al ontbrand voordat de inlaatklep gesloten is. de vlam kan dan door het inlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis. Motoren op LPG hebben er eerder last van.

Een trucje om te zorgen dat het niet te veel kwaad kan:

Boor een flink gat (30mm) in je luchtfilterhuis en plak dat aan de buitenkant af met ducttape, als je dan een backfire hebt kan de druk weg via de ducttape (wordt er gewoon afgeblazen) en kan er verder niks beschadigen. ff nieuw stukje ducttape erop (hoort in elke Jeep te liggen) en je kan zonder brokken verder rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm... op zich helpt dat wel, bij een plofje.

Maar bij een flinke backfire: vergeet het! De expansie die daarbij vrij kan komen, laat je echt niet door een 30mm gaatje eruit.

Vooral injectiemotoren hebben een dusdanig volume vol gas staan (het hele inlaatspruitstuk), dat zo'n klap serieuze schade kan aanrichten.

Maar gelukkig zijn de meeste backfires niet zo zwaar, en dan kan zo'n truckje goede diensten bewijzen. Wel onmiddelijk na de plof nieuwe tape erop, en regelmatig controleren of het er nog op zit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik nog een ZJ op LPG had was deze voorzien van een speciaal luchtfilter waarbij bij een backfire je luchtfilterdeksel niet naar de kl*te ging.

Het luchtfilter+deksel wat in de Jeep zat was verwijderd en vervangen door een soort kegel.(sportfilter)

Ook in mijn huidige Jeep die gewoon op benzine loopt zit dit luchtfilter.

Geeft nl. ook wel een leuk geluid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een backfire is als het brandstof/zuurstof mengsel al ontbrand voordat de inlaatklep gesloten is. de vlam kan dan door het inlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis. Motoren op LPG hebben er eerder last van.

Een trucje om te zorgen dat het niet te veel kwaad kan:

Boor een flink gat (30mm) in je luchtfilterhuis en plak dat aan de buitenkant af met ducttape, als je dan een backfire hebt kan de druk weg via de ducttape (wordt er gewoon afgeblazen) en kan er verder niks beschadigen. ff nieuw stukje ducttape erop (hoort in elke Jeep te liggen) en je kan zonder brokken verder rijden.

heb gewoon een klep gemonteerd van 50 mm die word door een veer op spanning gehouden en heb al een paar keer backfire gehad en het luchtfilterhuis blijft dan heel maar met ducktape wil het ook is alleen tijdelijk vind ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...