Spring naar bijdragen

uitval toeren en kilometerteller


tonp
 Share

Recommended Posts

hallo iedereen

ik heb met mijn cherokee xj, 2.5tds uit 99 een vervelend probleem.Gedurende het rijden valt op een niet te bepalen tijdstip de toerenteller en kilometerteller uit.(vervelend met al die flitspalen) tegelijk licht de tekst airbag op. ook begint het rode ledje (alarm) te knipperen.De auto rijd wel gewoon .

wat er vandaag nog bijkwam is dat na de uitval van de toeren en km teller er na 30 min een sleuteltje met een diagonale streep erdoor verscheen.

wat heb ik recentelijk gedaan :

koelvloeistofen + diverse slangen vervangen.

alle olie + filters gewisseld

dynamo vervangen

accu losgehad om e.e.a. te resetten. batterijen afstandbed vervangen

zou bovenstaande zaken iets met het probleem te maken hebben. Wie heeft het ook meegemaakt en wat heb je er aan gedaan. alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt inderdaad als een probleempje met de databus in of naar het instrumentenpaneel. Blijven oliedruk, temperatuur, tankmeter enz. wel werken?

Indien niet, kun je eens proberen of er een connector los zit danwel vervuild is. ( kan op het instrumentenpaneel en de PCM het geval zijn). Maar natuurlijk kan het ook dan je PCM of instrumentenpaneel zelf zijn.

Vallen de overige meters niet uit, is het vermoedelijk toch je instrumentenpaneel zelf die dit probleem veroorzaakt. Het datasignaal lijkt dan namelijk wel aan te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

hallo

bedankt voor de reaktie.Ik hou de mogelijkheden wel in gedachten.Nadat ik enkele honderden kilometers gereden heb is het niet meer voorgekomen.Ik denk(hoop) dat de uitval het gevolg is geweest van een uitgeputte accu.Door de nieuwe dynamo is de accu voldoende bijgeladen.Mogelijk heeft het motormanagement deze geringe accucapaciteit vertaald in de vermelde problemen.Hetzelfde heb ik eens bij een vectra meegemaakt waar als gevolg van een slechte dynamo en dientengevolge geringe accucapaciteit de dashbordverlichting als eerst uitviel.Ik wacht maar even af!!!

Wat ik echter ook gehoord heb is dat bij een lange periode van stilstand het alarmsysteem de accu kan leegtrekken.Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal

even geleden had ik een vraag over uitval km en toerenteller.helaas is het probleem terug. als ik de motor uitzet en het airbaglampje brand kan ik hem niet meer starten.(of ik moet de - pool losnemen en terug: reset). Nu staat de koppelmodule te ratelen. zet ik de auto in zijn achteruit of de mistlamp aan : is het ratend geluid weg.

Wie weet wat de oorzaak is. Wie weetwat een koppelmodule voor funktie heeft en wat dat ding kost.

wie weet hoe ik bij een 2.5tds de storingen uit kan lezen.

wie weet er wat want ik weet even geen oplossing.

bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Mijn 97 Cherokee heeft er ook last van. Het is een bekend probleem (oxidatie) met een keurig door Jeep omschreven oplossing in de vorm van een TSB (zie onder voor de letterlijke tekst!). Ik weet alleen niet of het nog mogelijk/zinnig is zo´n kitje te bestellen en zelf de operatie uit te voeren?

Weet iemand bijvoorbeeld hoe lastig het is om je dashboard open te schroeven? Ik heb nog geen werkplaatshandboek....

Hier is de link met het antwoord (Yahoo Singapore: leve internet!): http://sg.answers.yahoo.com/question/index?qid=20061104202526AA31f9s

Best Answer - Chosen by Asker

This is a common problem with the Jeep wranglers that causes the gauges to have intermittent operation. Jeep has issued 2 TSBs about it. 08-15-99 is the latest and basically states that the male terminals on the cluster get corroded. There is a cleaning procedure and some small parts to get to correct the problem.

I just ordered the kit to do a 2nd one in 2 weeks.

"TSB NUMBER: 08-15-99

GROUP: Electrical

DATE: May 21, 1999

THIS BULLETIN SUPERSEDES TECHNICAL SERVICE BULLETIN NUMBER 08-20-98 REV. A, DATED OCTOBER 2, 1998, WHICH SHOULD BE REMOVED FROM YOUR FILES AND NOTED IN THE BOUND TECHNICAL SERVICE BULLETIN BOOK, PUBLICATION NUMBER 81-699-99003. THIS IS A COMPLETE REVISION TO THE PROCEDURE.

SUBJECT:

Erratic, Intermittent Cluster Operation/Intermittent Air Bag Warning light.

OVERVIEW:

This bulletin involves installing a repair harness containing a revised instrument cluster connector.

MODELS:

1998 - 1999 (TJ) Wrangler

1998 - 1999 (XJ) Cherokee

SYMPTOM/CONDITION:

Some vehicles may exhibit an intermittent illumination of the air bag warning light or an intermittent tachometer or speedometer drop out. An Airbag Electronic Control Module (AECM) fault code - "No Cluster CCD BUS" message will be present.

DIAGNOSIS:

Using the DRB III®, read and record all active and stored fault codes in the AECM. This condition is caused by minor oxidation of the BUS circuit terminals at the instrument cluster connector. Electrical terminals will show signs of oxidation, which will appear as darkened lines or marks on the cluster male terminals. These often appear as gray or black marks rather than the appearance of oxidation or corrosion usually associated with higher current carrying circuits. This condition will set a "NO CLUSTER CCD BUS" message. The fault code will usually be stored and not active. THIS TECHNICAL SERVICE BULLETIN WILL NOT ADDRESS FUEL OR OIL PRESSURE GAUGE ISSUES. If this fault code is present, either active or stored perform the Repair Procedure.

PARTS REQUIRED:

1 05016261AA Cluster Connector Patch Harness

1 04856975 Electric Contact Cleaner

2 04778570 Heat Shrink Tubing

POLICY: Reimbursable within the provisions of the warranty.

TIME ALLOWANCE:

Labor Operation No: 08-90-90-91 0.6 Hrs. "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn 97 Cherokee heeft er ook last van. Het is een bekend probleem (oxidatie) met een keurig door Jeep omschreven oplossing in de vorm van een TSB (zie onder voor de letterlijke tekst!). Ik weet alleen niet of het nog mogelijk/zinnig is zo´n kitje te bestellen en zelf de operatie uit te voeren?

Weet iemand bijvoorbeeld hoe lastig het is om je dashboard open te schroeven? Ik heb nog geen werkplaatshandboek....

Hier is de link met het antwoord (Yahoo Singapore: leve internet!): http://sg.answers.yahoo.com/question/index?qid=20061104202526AA31f9s

Best Answer - Chosen by Asker

This is a common problem with the Jeep wranglers that causes the gauges to have intermittent operation. Jeep has issued 2 TSBs about it. 08-15-99 is the latest and basically states that the male terminals on the cluster get corroded. There is a cleaning procedure and some small parts to get to correct the problem.

I just ordered the kit to do a 2nd one in 2 weeks.

"TSB NUMBER: 08-15-99

GROUP: Electrical

DATE: May 21, 1999

THIS BULLETIN SUPERSEDES TECHNICAL SERVICE BULLETIN NUMBER 08-20-98 REV. A, DATED OCTOBER 2, 1998, WHICH SHOULD BE REMOVED FROM YOUR FILES AND NOTED IN THE BOUND TECHNICAL SERVICE BULLETIN BOOK, PUBLICATION NUMBER 81-699-99003. THIS IS A COMPLETE REVISION TO THE PROCEDURE.

SUBJECT:

Erratic, Intermittent Cluster Operation/Intermittent Air Bag Warning light.

OVERVIEW:

This bulletin involves installing a repair harness containing a revised instrument cluster connector.

MODELS:

1998 - 1999 (TJ) Wrangler

1998 - 1999 (XJ) Cherokee

SYMPTOM/CONDITION:

Some vehicles may exhibit an intermittent illumination of the air bag warning light or an intermittent tachometer or speedometer drop out. An Airbag Electronic Control Module (AECM) fault code - "No Cluster CCD BUS" message will be present.

DIAGNOSIS:

Using the DRB III®, read and record all active and stored fault codes in the AECM. This condition is caused by minor oxidation of the BUS circuit terminals at the instrument cluster connector. Electrical terminals will show signs of oxidation, which will appear as darkened lines or marks on the cluster male terminals. These often appear as gray or black marks rather than the appearance of oxidation or corrosion usually associated with higher current carrying circuits. This condition will set a "NO CLUSTER CCD BUS" message. The fault code will usually be stored and not active. THIS TECHNICAL SERVICE BULLETIN WILL NOT ADDRESS FUEL OR OIL PRESSURE GAUGE ISSUES. If this fault code is present, either active or stored perform the Repair Procedure.

PARTS REQUIRED:

1 05016261AA Cluster Connector Patch Harness

1 04856975 Electric Contact Cleaner

2 04778570 Heat Shrink Tubing

POLICY: Reimbursable within the provisions of the warranty.

TIME ALLOWANCE:

Labor Operation No: 08-90-90-91 0.6 Hrs. "

bedankt voor de tip. Momenteel heb ik geen last van het probleem.Als ik momenteel voorgloei (diesel) wacht ik tot ook het symbool met de sleutelherkenning uit is. Ik heb de stille hoop dat ik te snel start zodat de sleutel nog niet herkend was. Als het zich echter weer voordoet zal ik toch eens naar de oxidatie op de connectors moeten kijken.Ik heb overigens het werkplaatsboek van bucheli, isbn 978-3-7168-1922-7 aangeschaft.Dit is het enige boek dat o.a. de 2.5 tds behandelt. (wel duitstalig) .

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...