Ollie B Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Ook mij jeep YJ 4.0 1991 gaat omhoog. Hoe? da's de vraag. De Spring Over Axel trekt mijn interesse, heeft iemand daar ervaring mee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Pullie is er op dit moment mee bezig klik hier maar eens Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Ik heb SOA met vlakke bladveren op m'n Wrangler gehad en kan er eigenlijk alleen maar enthousiast over zijn. Een flinke lift en gigantische flex... Hier een linkje naar de write up van Gilbert Verkuilen:http://www.moab.nl/tech/soanl/soanl.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Ook mij jeep YJ 4.0 1991 gaat omhoog. Hoe? da's de vraag. De Spring Over Axel trekt mijn interesse, heeft iemand daar ervaring mee? toch maar wel olaf:D leuk joh:wub: hier een link http://www.jeepaholics.com/tech/SOA/yjomesoa.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Zoek een op Google naar: soa YJ Heb je de komende maand wel wat te lezen/leren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 ik kan wel spoa verhoging. en soa verhoging dat is meer iets voor postbus 51 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 weet je wat het nadeel van spoa is. dat je Jeep hoger staat. en meer druk op de assen krijgt. en die Jeep assen zijn al zo zwak vergeleken met andere 4x4. maar het is wel goedkoper dan compleet nieuw verenpakket eronder Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 en meer druk op de assen krijgt Mmmm, leg dat eens uit..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Mmmm, leg dat eens uit..... je collega moder-eter 87 Wrangler heeft hier welleens iets over geschreven. in een ander topic. en ik heb het ook al keer een gehoord van B&S en Jeep(GP) Service Zuid. dat het niet verstandig is om spoa te monteren op je Jeep. en ook nog een nadeel ervan is dat je Jeep eerder kantelen of roll over. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 je collega moder-eter 87 Wrangler heeft hier welleens iets over geschreven. in een ander topic. en ik heb het ook al keer een gehoord van B&S en Jeep(GP) Service Zuid. dat het niet verstandig is om spoa te monteren op je Jeep. en ook nog een nadeel ervan is dat je Jeep eerder kantelen of roll over. Cherokee's staan standaard SPOA is dat dan een ontwerpfout? En hoezo is het een verschil met een andere 6" verhoging qua roll over?? En welk ander topic bedoel je? graag een link! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Standaard XJ met Spring Over Axle Elke verhoging van een Jeep brengt het zwaartepunt omhoog en zal daardoor het weggedrag veranderen, als je daar niet op verdacht bent kan het gevaarlijk zijn. Zeker als het een SOA gecombineerd met grotere wielen is, komt de Jeep ineens een heel stuk hoger. Iets waar je dus rekening mee moet houden. Technisch gezien is er geen reden om van een SOA af te zien, als de veerbevestigingsplaat in de juiste hoek staat en goed gelast is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Mmmm, leg dat eens uit..... waarom moet ik dat uitleggen. als je het zelf al weet wat je hier boven beschreven hebt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Ab heeft niet beschreven waardoor er volgens jouw meer druk op de veerbladen zou komen, op die verklaring wachten we nog Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Ab heeft niet beschreven waardoor er volgens jouw meer druk op de veerbladen zou komen, op die verklaring wachten we nog ik heb geschreven druk op de assen. en als je het wil weten heel simpel. omdat namelijk het zwaartepunt hoger komt te liggen word de druk ook hoger. en mijn en jou Jeep assen zijn voor spoa niet voor gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
zenixer Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 weet je wat het nadeel van spoa is. dat je Jeep hoger staat. en meer druk op de assen krijgt. en die Jeep assen zijn al zo zwak vergeleken met andere 4x4. maar het is wel goedkoper dan compleet nieuw verenpakket eronder dat je jeep hoger staat een nadeel ???? dat wil hij toch ook verhogen.. meer druk op de assen ????? ik dacht het niet... de krachten op het verenpakket dat is zeker anders..de as zit immers aan de onderkant van het verenpakket. in plaats van boven op het verenpakket.. jeep assen zijn niet zo zwak het ashuis kan behoorlijk wat hebben.. de steekassen van de dana 30 en 35 zijn niet zo sterk.. maar zijn ook niet ontworpen voor zeer grote en breedte banden maten.. en of het goedkoper is als een compleet nieuw verenpakket.. ben ik niet zo zeker van.. ligt er aan hoeveel je zelf kan maken aan onderdelen... en onderdelen los kopen is veel duurder als een compleet verenpakket.. het echte grote nadeel van een soa is spring-wrap (a.k.a. axle-wrap). dit probleem kan je verenpakket kosten... maar het is al wel vaker gezegt ga eerst lezen op het internet... soa heeft zeker voordelen maar ook nadelen.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 ik heb geschreven druk op de assen. en als je het wil weten heel simpel. omdat namelijk het zwaartepunt hoger komt te liggen word de druk ook hoger. en mijn en jou Jeep assen zijn voor spoa niet voor gemaakt. dan zal dat de reden zijn dat merendeel van de serieuze off-roaders in de VS die op bladveren staat een SOA configuratie hebben. nu snap ik hem Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 ik heb geschreven druk op de assen. en als je het wil weten heel simpel. omdat namelijk het zwaartepunt hoger komt te liggen word de druk ook hoger. en mijn en jou Jeep assen zijn voor spoa niet voor gemaakt. De totale druk op de assen verandert niet. Of je nou een pak suiker op je hoofd zet of een pak suiker aan je zak hangt, de druk op je voeten blijft hetzelfde. De druk wordt bij een soa juist verdeelt over een groter oppervlak, namelijk de gehele breedte van de bladveer oefent druk uit op de asbuis. Bij een standaard opstelling wordt die druk op de asbuis door 2 U-bolts gegenereerd. Dus meer kg/cm2 En daarnaast, de D35 gebruikt bij de YJ met spring under is qua ashuis exact dezelfde D35 die gebruikt werd bij de XJ met standaard soa...... my 2ct Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Meest genoemde nadeel van soa is axle wrap, maar dat is door speciale bladveren te gebruiken of door controlarmen te monteren op te lossen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 Spring perches langer maken schijnt ook te helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 ik heb bij twee auto's soa gedaan, het enigste wat mij wel opviel is dat de bladveren meer doorbuigen, en of dat nu door de hoogte komt, is mij allemaal te technisch maar was wel de goedkoopste oplossing. ennuh dat kantel moment is inderdaad wat vlugger!!!maar goed is een kwestie van wenne, maar ik heb dan ook alles gebruikt van de standaard auto en geen speciale veren of wat dan ook gebruikt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst October 29, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 29, 2007 axle wrap, Spring perches hooo, stop... Leuke engelse termen:huh:...maaruh nu effe in het nederlands. Voor de mensen die wat minder ingelezen zijn op de amerikaanse sites. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst October 30, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2007 hooo, stop...Leuke engelse termen:huh:...maaruh nu effe in het nederlands. Voor de mensen die wat minder ingelezen zijn op de amerikaanse sites. Axle wrap -> Het 'wringen' (torderen) van de bladveren door toedoen van bijv. krachen in de lengte richting door acceleratie Spring perches -> De (opgelaste) vlakke delen op de asbuis waarop de bladveer rust Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst October 30, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2007 hooo, stop...Leuke engelse termen:huh:...maaruh nu effe in het nederlands. Voor de mensen die wat minder ingelezen zijn op de amerikaanse sites. Tja Tis wat anders dan "toeter", hè Maar Mav heeft het al mooi omschreven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ollie B Geplaatst October 30, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2007 Zoek een op Google naar: soa YJHeb je de komende maand wel wat te lezen/leren. YEP Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish wolfie Geplaatst October 30, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2007 Wat sneller rollen met SPOA betreft, het ligt niet alleen aan het hoger zwaartepunt. Omdat de aslijnen onder de veren zitten hebben ze een grotere hefboomkracht. Dat verklaart ineens waarom een SPOA plots meer flex heeft dan dezelfde auto met dezelfde veren onder de assen. Dat is dus een duidelijk voordeel, het grote nadeel is dat de auto sneller zal gaan hangen, nog losstaand van het feit dat het zwaartepunt hoger ligt. Tel dat er nog eens bij en je hebt een auto die duidelijk sneller wil omvallen. Stuggere veren kunnen dat verhelpen, maar dan verlies je het voordeel van de flextoename. Om alleen de bocht door te geraken zijn erg stugge dempers al een hele verbetering, op zijdelingse hellingen moet je rekening houden met de veren die je hebt. Axlewrap kan eigenlijk alleen afdoend voorkomen worden door tractiebars. Heb je een SPOA met veren van een liftkit (voor sommigen is de sky the limit ) dan moet er nog minstens een panhardstang bij. Stuur en andrijflijn zijn nog een andere zaak natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.