Spring naar bijdragen

verschil tussen 232 en 258 ????


Glenn
 Share

Recommended Posts

hoi glenn

toevallig vorige week op de jeeplist ging het over motornr/bauwjaar, onderstaande link kan je aan de hand van het motornr het een en ander te weten komen.

http://www.amcrc.com/tech/engine.html

Die had ik al gezien....kom er nog steeds niet uit...:wacko:

Heb twee blokken...een daarvan moet een 232 zijn volgens de eigenaar...

3227445 204 C 20

3224098 802 A 26

Volgens de sommige site's is de C een 232

Alleen in mijn jeep zit 3235444 010 C 10 uit "81 toen werd de 232 niet meer gemaakt :lol:

...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand, hoe ik het verschil kan zien tussen een 232 en een 258 blok???

Blokken zijn beide kaal zonder spruitstukken enz....:wacko:

Alvast bedankt

Glenn

The 232 can be identified by the 4th character of the engine build date code, stamped into the side of the engine block between and below the number 2 and 3 spark plugs. Early (Rambler) 232s have a "K" or "L" code (7.5:1 and 8.5:1 compression ratios respectively). Later (AMC) 232s have an "E" or an "F" (8.5:1 and 7.7:1 compression ratios respectively). All other codes (A, B, C and M) are used for 258 engines.

The 258 can be identified by the 4th character of the engine build date code ("A", "B", "C" or "M"), stamped into the engine block below and between the number 2 and 3 spark plugs. An engine stamped with "B" is an early 258 with a 7.6:1 compression ratio. "A" and "B" are engines with 1-barrel carburetors, while "C" and "M" are 2-barrel. "M" originated in Mexico. Other codes ("E", "F", "K" and "L") are 232 engines.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp zijn het alle 258 4,2L :wacko:

Het blok met de A ziet er het beste uit (mooi in de verf niet vet) maar zou dus de oudste zijn (denk ik)..

Blok met de C zou je kunnen vergelijken met mijn huidig blok...deze is roestig en vet...

Het verhaal met de carb 1 en 2 barrel zou dat voor de kop nog uitmaken ( bouten, poorten, kleppen) zo op het oog geen verschil te zien.

Welk blok zou ik het beste kunnen gaan reviseren om later over te zetten..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp zijn het alle 258 4,2L :wacko:

Het blok met de A ziet er het beste uit (mooi in de verf niet vet) maar zou dus de oudste zijn (denk ik)..

Blok met de C zou je kunnen vergelijken met mijn huidig blok...deze is roestig en vet...

Het verhaal met de carb 1 en 2 barrel zou dat voor de kop nog uitmaken ( bouten, poorten, kleppen) zo op het oog geen verschil te zien.

Welk blok zou ik het beste kunnen gaan reviseren om later over te zetten..

Klopt, 258 staat voor 258 cubic inches, dus 4,2 liter.

232 ci = 3,8 ltr (boring x slag 3.75"x3.50")

258 ci = 4,2 ltr (boring x slag 3.75"x3.90")

258 heeft dus langere slag, dus meer cilinderinhoud.

Beide motoren hebben dezelfde kop en onderblok.

232 is alleen met 1BBL geleverd.

258 is met 1BBL en met 2BLL geleverd.

Qua techniek en opbouw zijn beide motoren gelijk, behalve dus de langere slag van de 258.

Qua prestaties zijn er verschillen, afhankelijk van het bouwjaar is er verschil in vermogen en koppel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...