Spring naar bijdragen

Blower werkt alleen tegen raam


jhagenbeek
 Share

Recommended Posts

Jorden,

Ik heb jouw verhaal gelezen.

Naast de reacties (tips) tot nu toe kan ik je ook nog een tip geven.

Ik heb enige tijd geleden het gehele kachelhuis gedemonteerd en zodoende ben ik ook veel wijzer geworden m.b.t. de bediening van de kachel/blower.

In de auto zelf zitten aan de bijrijderskant onder het handschoenenkastje de vacuumslangen (incl. verdeelstekker) die naar alle luchtkleppen lopen. Die kunnen mogelijk los zijn geschoten. Je kunt er - met een beetje moeite - bij als je niet al te dikke handen hebt. Anders het handschoenenkastje even verwijderen, dan kom je er ook.

Achter het dasboard, in het midden, achter de radio zitten aan het kachelhuis

een aantal vacuumpotjes die de luchtkleppen bedienen. Hier zitten ook slangen. Wil je deze checken, dan moet je meer loshalen. Mogelijk kom je er als je de radio uitbouwt. Mocht dit niet lukken, haal dan het dashboard aan de bovenkant los. Deze kun je loswippen, rustig aan, niet te hard trekken. Als je één punt te pakken hebt, gaat de rest vanzelf.

Als het goed is kun je dan al aardig wat zien.

Succes.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog één ding.

Wat ik nog vergeten ben te melden is een probleem wat ik zelf constateerde bij de demontage van het kachelhuis.

Ik had problemen met de klep van de ontwaseming van de voorruit. Bij de aanschaf van mijn XJ functioneerde die klep al niet.

Bij demontage , omdat de kachelradiateur was 'gesprongen' zag ik bij toeval dat de arm van de klep niet in de houder zat en zodoende niet meer op en neer bewoog. De vacuumslangen zaten vast en de potjes werkten goed.

Dus mogelijk zal een geleiderarm van de luchtklep ook debet kunnen zijn.

6 in-line

icon14.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...

Beste Ab,

Het is gedeeltelijk gelukt. Ter info: het is een Duitse XJ uit 99 met voorschade, we zijn nu bijna klaar met opbouwen.

- Handschoenen kastje eruit, dan zijn de slangen te zien: 6 stuks gekleurde slangen op een koppelstuk waar 7 slangen op passen. De verbinding was los en ik dacht: "top!" maar het werkte niet.

- radio eruit, bedieningspaneel verwarming/ airco eruit, knoppenbank eronder eruit: geen bijzonderheden, alle slangen zitten vast.

- bovenstuk dashboard eruit, gedeelte rond het stuur en de tellers eruit: niets te zien en ik kon overigens ook niet zien waar de vacuumslangen naar toe gaan.

- toen viel mijn oog rechts in de motorruimte op een afgebroken hardplasticen slang die naar voren toe loopt

- in mijn andere cherokee loopt die slang naar een bolvormig reservoir

- de slang afgebonden en: de blower schakelt weer: voeten, ruit én recht vooruit, alleen die laatste doet het alleen links en rechts en niet in het midden!

- dus probleem bijna opgelost. Heb je nog een tip?

Verder ontdekten wij dat de knipperlichten het niet doen, ook niet in de alarmstand. De zekeringen lijken goed maar ik kon het relais niet vinden, weet jij waar dat zit?

Veel dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het bolvormig reservior is een buffertankje voor het vacuum van de CC en de kachel. Lekkage daar geeft dus geen vacuum en dus geen kachel bediening. Mocht je zo'n tankje nog nodig hebben, ik heb er nog wel eentje liggen.

Voor de lucht uit de middelste rooster moet je denk ik bij het kachelhuis zelf zijn. Alle kleppen in het huis worden door kleine vacuum actuators bediend, waarschijnlijk zit er of een klep, of een actuator vast. Het kan ook dat de klep niet aangestuurd wordt vanuit de bediening.

gallery_1277_4_6220.jpg

Op de foto zie je een XJ kachelhuis, schuin rechts onder de groene stekker zit zo'n actuator. Als je onder de kachel kijkt zul je er waarschijnlijk drie kunnen zien zitten, misschien kun je ze even met de hand bedienen om te zien of dat wat opleverd.

Knipperlicht relais zit onder het dashboard ergens bij de lichtschakelaar, bij mij was hij groen van kleur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm...... die bij de groene stekker zit onder het dashboardkastje. Beetje op de kop in de passagiers stoel gaan liggen, dan kun je 'm wel zien.

Links van op versnelingsbaktunnel zitten er ook nog twee, waarschijnlijk wel te zien als je links de kniebescherming onder het stuur verwijderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...