jhagenbeek Geplaatst November 5, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2007 Hoi, Van mijn XJ uit 99 werkt de blower alleen tegen het raam. Airco werkt wel en gaat ook uit als je de draaiknop naar links doet. Het lijkt erop alsof het kleppensysteem dat de lucht naar boven/ beneden moet leiden niet werkt. Wie herkent dit en heeft een tip? Jorden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst November 5, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2007 Bij mijn 97-er had ik hetzelfde, bleek een slangetje los. Is nl. een vacuum gestuurd systeem, volgens mij in de motorruimte tegen dashboard aan de bijrijderskant zit een pompje met slangetjes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst November 5, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2007 Jorden, Ik heb jouw verhaal gelezen. Naast de reacties (tips) tot nu toe kan ik je ook nog een tip geven. Ik heb enige tijd geleden het gehele kachelhuis gedemonteerd en zodoende ben ik ook veel wijzer geworden m.b.t. de bediening van de kachel/blower. In de auto zelf zitten aan de bijrijderskant onder het handschoenenkastje de vacuumslangen (incl. verdeelstekker) die naar alle luchtkleppen lopen. Die kunnen mogelijk los zijn geschoten. Je kunt er - met een beetje moeite - bij als je niet al te dikke handen hebt. Anders het handschoenenkastje even verwijderen, dan kom je er ook. Achter het dasboard, in het midden, achter de radio zitten aan het kachelhuis een aantal vacuumpotjes die de luchtkleppen bedienen. Hier zitten ook slangen. Wil je deze checken, dan moet je meer loshalen. Mogelijk kom je er als je de radio uitbouwt. Mocht dit niet lukken, haal dan het dashboard aan de bovenkant los. Deze kun je loswippen, rustig aan, niet te hard trekken. Als je één punt te pakken hebt, gaat de rest vanzelf. Als het goed is kun je dan al aardig wat zien. Succes. 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jhagenbeek Geplaatst November 5, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2007 Jongens, Dank voor de bemoedigende berichten; ik ga er naar kijken en je hoort van me! Groet, Jorden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6 in-line Geplaatst November 7, 2007 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2007 Nog één ding. Wat ik nog vergeten ben te melden is een probleem wat ik zelf constateerde bij de demontage van het kachelhuis. Ik had problemen met de klep van de ontwaseming van de voorruit. Bij de aanschaf van mijn XJ functioneerde die klep al niet. Bij demontage , omdat de kachelradiateur was 'gesprongen' zag ik bij toeval dat de arm van de klep niet in de houder zat en zodoende niet meer op en neer bewoog. De vacuumslangen zaten vast en de potjes werkten goed. Dus mogelijk zal een geleiderarm van de luchtklep ook debet kunnen zijn. 6 in-line Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jhagenbeek Geplaatst December 12, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2011 4 jaar later tijd om je te bedanken voor je aanvulling! Groet, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 12, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 12, 2011 Haha..... maar was het gelukt om te het fixen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jhagenbeek Geplaatst December 15, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2011 Beste Ab, Het is gedeeltelijk gelukt. Ter info: het is een Duitse XJ uit 99 met voorschade, we zijn nu bijna klaar met opbouwen. - Handschoenen kastje eruit, dan zijn de slangen te zien: 6 stuks gekleurde slangen op een koppelstuk waar 7 slangen op passen. De verbinding was los en ik dacht: "top!" maar het werkte niet. - radio eruit, bedieningspaneel verwarming/ airco eruit, knoppenbank eronder eruit: geen bijzonderheden, alle slangen zitten vast. - bovenstuk dashboard eruit, gedeelte rond het stuur en de tellers eruit: niets te zien en ik kon overigens ook niet zien waar de vacuumslangen naar toe gaan. - toen viel mijn oog rechts in de motorruimte op een afgebroken hardplasticen slang die naar voren toe loopt - in mijn andere cherokee loopt die slang naar een bolvormig reservoir - de slang afgebonden en: de blower schakelt weer: voeten, ruit én recht vooruit, alleen die laatste doet het alleen links en rechts en niet in het midden! - dus probleem bijna opgelost. Heb je nog een tip? Verder ontdekten wij dat de knipperlichten het niet doen, ook niet in de alarmstand. De zekeringen lijken goed maar ik kon het relais niet vinden, weet jij waar dat zit? Veel dank! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 15, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2011 Het bolvormig reservior is een buffertankje voor het vacuum van de CC en de kachel. Lekkage daar geeft dus geen vacuum en dus geen kachel bediening. Mocht je zo'n tankje nog nodig hebben, ik heb er nog wel eentje liggen. Voor de lucht uit de middelste rooster moet je denk ik bij het kachelhuis zelf zijn. Alle kleppen in het huis worden door kleine vacuum actuators bediend, waarschijnlijk zit er of een klep, of een actuator vast. Het kan ook dat de klep niet aangestuurd wordt vanuit de bediening. Op de foto zie je een XJ kachelhuis, schuin rechts onder de groene stekker zit zo'n actuator. Als je onder de kachel kijkt zul je er waarschijnlijk drie kunnen zien zitten, misschien kun je ze even met de hand bedienen om te zien of dat wat opleverd. Knipperlicht relais zit onder het dashboard ergens bij de lichtschakelaar, bij mij was hij groen van kleur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jhagenbeek Geplaatst December 23, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2011 Veel dank maar weer. Ik weet niet goed waar ik moet grijpen om de actuator van "midden voor" te vinden. Denk jij dat ik het kachelhuis eruit moet halen om hem te pakken te krijgen? J Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst December 23, 2011 Hmmm...... die bij de groene stekker zit onder het dashboardkastje. Beetje op de kop in de passagiers stoel gaan liggen, dan kun je 'm wel zien. Links van op versnelingsbaktunnel zitten er ook nog twee, waarschijnlijk wel te zien als je links de kniebescherming onder het stuur verwijderd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.