Spring naar bijdragen

650 Cold Cranking Amps??


martin1947
 Share

Recommended Posts

Van een collega kan ik een zware nieuwe accu kopen van 95Amp, deze is standaard voor een BWM diesel.

Ik wil op mijn Wrangler YJ een Warn lier monteren en zie dat de accu moet voldoen aan minimaal 650 tot 750 Cold Cranking Amps, of wat het ook mag zijn. Nu bij Optima heb ik zo'n accu gezien. De Optima is slechts 55 Amps. Is die accu van mijn collega of die van Optima nu beter voor mijn toepassing? Waar zitten de verschillen????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CCA is de hoeveelheid amp. die een nieuwe, volledig opgeladen, accu kan leveren bij 0 graden Fahrenheit. (-17.7 graden celcius), gedurende 30 seconden.

In europa gebruiken we de "EN" waarde. bij een 95 AH accu voor een BMW 530d zit die op 850A ( Varta ULTRA dynamic).

De standaard accu van een Jeep heeft overigens ook al minstens 500 A...

Maar hou je ook rekening met de afmetingen en poolvolgorde van die accu? Volgens mij zitten plus en min van de BMW accu namelijk omgedraaid t.o.v. je Jeep accu!

Verschillen tussen typen/merken accu's zitten hem vooral in de "karakteristiek" van de accu. Zo zijn er accu's voor "normaal" gebruik, accu's voor tractie ( spijkstaal karretjes), Accu's met hoog, korstondig, startvermogen, enz. Welke je nodig hebt, hangt van de toepassing af.

Optima levert ook verschillende typen.

In jouw geval is het afhankelijk van hoevaak je je lier gebruikt. Rij je veel gewoon op de weg, en lier je slechts af en toe: Niet gek gaan doen.

Lier je vaker, dan kun je overwegen om een aangepaste accu te gaan monteren, en gebruik je de jeep alleen in het terrein: zo zwaar mogelijk gaan.

Let overigens ook op de bekabeling. Goede massa en dikke kabels zijn essentieel. En wat vaak vergeten wordt: Meer capaciteit in een accu moet ook weer aangevuld worden... Dus vegeet je dynamo niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

opzich is een goede/zwaarde start accu voldoende..

maar het grote probleem met de meeste accu`s is dat de plus pool rechts zit..

en volgens mij heeft jeep ze de + pool links (bij mij teminste)zitten van de accu..

ik heb heel wat accu verkooppunten afgezocht om een accu met de plus pool links tevinden..

de meeste accu`s waren met de plus pool rechts...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

opzich is een goede/zwaarde start accu voldoende..

maar het grote probleem met de meeste accu`s is dat de plus pool rechts zit..

en volgens mij heeft jeep ze de + pool links (bij mij teminste)zitten van de accu..

ik heb heel wat accu verkooppunten afgezocht om een accu met de plus pool links tevinden..

de meeste accu`s waren met de plus pool rechts...

Waarvoor zou je speciaal links willen dan????

Heb toevallig vandaag ook een nieuwe accu gezet. Loop gewoon de eerste de beste automaterialenzaak binnen en heb de accu gekocht. Ouwe eruit, nieuwe erin en klaar. Appeltje eitje.(zit het bij een 4.0 anders dan bij een 4.2 dan??). Appeltje eitje. Ben van een 60Amp.hr naar 70 gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarvoor zou je speciaal links willen dan????

Heb toevallig vandaag ook een nieuwe accu gezet. Loop gewoon de eerste de beste automaterialenzaak binnen en heb de accu gekocht. Ouwe eruit, nieuwe erin en klaar. Appeltje eitje.(zit het bij een 4.0 anders dan bij een 4.2 dan??). Appeltje eitje. Ben van een 60Amp.hr naar 70 gegaan.

ik weet niet hoe het bij een 4.2 de accu polen zitten..

maar bij mijn jeep yj 4.0 moest ik een linkse plus(+) pool hebben ..

want mijn massa kabel is tekort.. om die links te plaatsen..

en nee had er niet aangedacht om mijn massa kabels vervangen voor langere..

had daar ook geen materialen voor thuis en het gereedschap heb ik er ook niet voor..

vandaar dat ik juist een accu nodig had met een linkse plus(+)pool en een rechtse min(-) pool..

maar ik ga dat nog wel een keer vervangen voor langere kabels..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet hoe het bij een 4.2 de accu polen zitten..

maar bij mijn jeep yj 4.0 moest ik een linkse plus(+) pool hebben ..

want mijn massa kabel is tekort.. om die links te plaatsen..

en nee had er niet aangedacht om mijn massa kabels vervangen voor langere..

had daar ook geen materialen voor thuis en het gereedschap heb ik er ook niet voor..

vandaar dat ik juist een accu nodig had met een linkse plus(+)pool en een rechtse min(-) pool..

maar ik ga dat nog wel een keer vervangen voor langere kabels..

Bij een 4.2, en dus waarschijnlijk ook bij een oudere ,monopoint, 2.5, zitten de polen t.o.v. een 4.0 andersom. Waarschijnlijk heeft het te maken met de plaatsing van een PDC, op het moment dat er 4.0iHO motoren ingebouwd werden.

Overigens zit de accu ook een kwartslag gedraaid.

Een paar plaatjes:

4.2:

IMG_3531.JPG

4.0iHO:

IMG_3732.JPG

Zoek de verschillen.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...