Spring naar bijdragen

afwijking kilometerteller


martin1947
 Share

Recommended Posts

Op mijn Wrangler YJ 1994 met automaat zitten nu 33 inch wielen. De kilometerteller wijkt 10% tot 15% af. Dat kan verholpen worden met een ander tandwieloverbrenging, maar welk type heb ik nodig?

Op de tussenbak staan de volgende gegevens:

- model 231J

- serienummer 1118933/ass.nr.52097893/C16117V/09/104

de banden zijn 33x12,5 R15

Wie weet raad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn Wrangler YJ 1994 met automaat zitten nu 33 inch wielen. De kilometerteller wijkt 10% tot 15% af. Dat kan verholpen worden met een ander tandwieloverbrenging, maar welk type heb ik nodig?

Op de tussenbak staan de volgende gegevens:

- model 231J

- serienummer 1118933/ass.nr.52097893/C16117V/09/104

de banden zijn 33x12,5 R15

Wie weet raad?

het gaat om de overbrenging in je differentieel. als je B&S belt en je de verhouding in je diff en je bandenmaat doorgeeft weten hun wel welke je nodig hebt. ook op internet staan wel ergens tabellen. zou alleen zo 123 niet weten waar.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je nodig hebt is een ander tandwieltje in de tussenbak, het stelt weinig voor en kost ook niet de hoofdprijs.. uit m'n hoofd iets van 15 euro bij B&S.

Verwisselen is kwartiertje werk.

Wat je moet weten is de overbrenging in de assen en je bandenmaat, dan weet je met deze grafiek het aantal tandjes..

speedochart00.gif

Hier het hoe:

http://www.4x4xplor.com/speedo.html

Dit alles is van de TJ, er zal wel wat verschil in zitten bij de YJ maar daar komt dan vast nog wel reactie op van deze of gene binnenkort. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het gaat om de overbrenging in je differentieel. als je B&S belt en je de verhouding in je diff en je bandenmaat doorgeeft weten hun wel welke je nodig hebt. ook op internet staan wel ergens tabellen. zou alleen zo 123 niet weten waar.

succes!

hoe kom ik aan de verhouding in de differentieel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je nodig hebt is een ander tandwieltje in de tussenbak, het stelt weinig voor en kost ook niet de hoofdprijs.. uit m'n hoofd iets van 15 euro bij B&S.

Verwisselen is kwartiertje werk.

Wat je moet weten is de overbrenging in de assen en je bandenmaat, dan weet je met deze grafiek het aantal tandjes..

speedochart00.gif

Hier het hoe:

http://www.4x4xplor.com/speedo.html

Dit alles is van de TJ, er zal wel wat verschil in zitten bij de YJ maar daar komt dan vast nog wel reactie op van deze of gene binnenkort. ;)

Kameel dit is wel technisch voor mij, want hoe kan ik zien wat de overbrenging is in de assen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, vooruit dan.. ;)

Kameel heeft het zo'n beetje bij het rechte eind: 't stelt vrij weinig voor.

Je kunt afgaan op de tabellen, maar je kunt ook zelf rekenen. daarvoor moet je exact bepalen hoeveel afwijking je teller heeft, en dat loslaten op het tandwiel: Bij bijv. 15% tw einig aangeven van je teller zal het tandwieltje dus 15% minder tanden moeten hebben dan je huidige. Daarna klopt je teller exact.

Let ook even op de lengte van de as op het tandwiel. De meeste YJ's hebben een lange as:

0606.07.jpg

Daarnaast moet je mogelijk het huis, waarin het tandwiel geschoven zit, wat draaien. Er staat op aangegeven in welke stand hij bij welk tandwieltje moet staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt doordat ze sneller typen als ik, ofzo..;)

Maar goed:

Het diff ( differentieel) zit in de achteras. In die "knobbel" in het midden, zeg maar. In de vooras zit er ook zoeen, meestal met ongeveer dezelfde overbrengingsverhouding.:bye1:

Overigens zit er meestal een typeplaatje op, vastgezet tussen 2 bouten van het deksel. een blikken plaatje, vaak roestig, met een reeks cijfers. Daarop staat ook je overbrengingsverhouding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...